Thursday 12 November 2015

KENALI TEMPAT AWAM

1) HOSPITAL
Hospital menempatkan para pesakit pelbagai penyakit dengan menyediakan rawatan dan perubatan secara profesional oleh kakitangan hospital yang berkelayakan dan berkemahiran dalam bidang tersebut. Hospital awam atau hospital kerajaan merupakan hospital yang dimiliki oleh kerajaan dan menerima pendanaan kerajaan. Hospital sebegini menyediakan rawatan perubatan secara percuma atau pada kos minimum, di mana hampir segala kosnya ditanggung oleh kerajaan. Hospital sebegini juga merupakan hospital paling lazim di dunia.
(Layari link berikut untuk keterangan lanjut mengenai hospital)  
https://ms.wikipedia.org/wiki/Hospital_awam




2) BALAI POLIS

Balai polis ialah bangunan yang berfungsi sebagai pusat operasi untuk pegawai polis dan ahli-ahli kakitangan yang lain. Bangunan-bangunan ini mengandungi pejabat dan tempat penginapan yang lengkap untuk kegunaan kakitangan dan kenderaan, bersama dengan bilik gerobok, lokap dan bilik wawancara atau soal siasat.
(Layari link berikut untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Balai Polis)






3) BALAI BOMBA
Balai Bomba merupakan bangunan khas yang menempatkan pasukan bomba, kereta bomba dan alatan memadamkan api yang lengkap.
(Layari link berikut untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Balai Bomba)

VIDEO CARA MEMADAMKAN API





4) PERPUSTAKAAN AWAM

Perpustakaan ialah sebuah bangunan yang menyimpan pelbagai koleksi sumber maklumat dan menyediakan perkhidmatan, diuruskan untuk digunakan, dan diuruskan oleh perbadanan awam (kerajaan), sesebuah institusi mahupun persendirian. Jika dahulunya perpustakaan digunakan untuk menyimpan  pelbagai koleksi bahan bercetak seperti buku dan majalah, tetapi oleh kerana kepesatan dunia maklumat, perpustakaan kini menjadi gudang menyimpan pelbagai sumber bahan bercetak, elektronik dan bahan bukan bercetak. Malah, kebanyakan perpustakaan hari ini juga menyediakan perkhidmatan internet untuk kegunaan umum. 
(Layari link berikut untuk mengetahui jenis-jenis perpustakaan)






5) STESEN BAS AWAM

Stesen bas ialah sebuah struktur di mana bas bandar atau bas antara bandar berhenti untuk mengambil dan menurunkan penumpang. Ia lebih besar daripada perhentian bas (bus stop) yang biasanya terletak hanya di sebuah tempat tentuan di tepi jalan, di mana bas tersebut dapat berhenti. Ia bertujuan dijadikan sebagai stesen terminal untuk sebilangan laluan atau sebagai stesen pertukaran di mana laluan-laluan bertemu.

IKUT PERATURAN SEMASA BERADA DI TEMPAT AWAM




8 comments: