Wednesday 11 November 2015

KENALI CUACA KITA

APA ITU CUACA?

Cuaca adalah istilah yang digunakan untuk menghuraikan semua fenomena yang banyak dan pelbagai yang boleh berlaku dalam atmosferaplanet. Istilah ini biasanya digunakan untuk memaksudkan aktiviti fenomena ini selama tempoh masa yang pendek, biasanya tidak lebih dari beberapa hari panjangnya. Purata keadaan atmosfera untuk tempoh yang lebih panjang dikenali secagai iklim.


1) CUACA HUJAN


Hujan merupakan kerpasan cecair, berlawanan dengan jenis kerpasan bukan cecair seperti  salji, hujan batu dan hujan ais.Hujan terbentuk apabila titik air yang terpisah jatuh ke bumi dari awan.Bukan semua air hujan sampai ke permukaan bumi, sesetengahnya terpeluwap ketika jatuh melalui udara kering, sejenis kerpasan yang dikenali sebagai virga.
MEKANISME KEJADIAN HUJAN



2) CUACA PANAS


Panas ialah keadaan di mana matahari bersinar terang dan udara terasa panas. Suhu di dataran rendah umumnya berbeza dengan suhu di dataran tinggi. Apabila kita berada di dataran rendah, maka udaranya akan terasa panas. Sebaliknya, jika kita berada di dataran tinggi, maka udaranya akan terasa sejuk
MEKANISME PENYERAPAN BAHANG PANAS MATAHARI OLEH BUMI



 3) CUACA BERANGIN



Angin Darat dan Angin Laut adalah angin yang bergerak dalam daerah darat dan laut. Angin Laut adalah jenis angin yang bergerak dari lautan ke daratan, sebaliknya pada malam hari, daratan lebih dingin daripada lautan.Saat itu udara bergerak dari daratan ke lautan, peristiwa ini 
disebut Angin Darat.
Adanya angin darat dan angin laut ini menyebabkan perubahan garis pantai. Air laut atau ombak yang dihasilkan angin lama kelamaan akan mengikis pasir atau batuan pantai. Air laut membawa pasir atau serpihan batu ke laut.Akibatnya, garis pantai mengalami perubahan.
 
MEKANISME ANGIN DARAT DAN ANGIN LAUT



4) CUACA MENDUNG

Mendung adalah keadaan di mana awan sarat mengandungi hujan, dalam keadaan langit yang agak gelap dan tiada sinar matahari (kerana tertutup awan).
MEKANISME TERJADINYA PENGUMPULAN AWAN-MENDUNG
APA CUACA DI TEMPAT ANDA SEKARANG?

10 comments:

  1. Alhmdulillah...Welcome home blue sky

    ReplyDelete
  2. Bagus dan terbaik ilmu sains ni....

    ReplyDelete
  3. Sangat menarik... Terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  4. Best...boleh tunjuk dekat anak2...info yang berguna

    ReplyDelete
  5. Best...boleh tunjuk dekat anak2...info yang berguna

    ReplyDelete
  6. Sangat menarik... Terima kasih atas perkongsian

    ReplyDelete
  7. Sangat menarik....
    Nk tunjuk kt murid...
    Tq

    ReplyDelete
  8. Sangat menarik....
    Nk tunjuk kt murid...
    Tq

    ReplyDelete